Παρασκευή 11 Απριλίου 2014

Πώς οι προπονητές μπορούν να «κρατήσουν» τα παιδιά στον αθλητισμό

Πηγή: www.protothema.gr
 
Συχνά, ο λόγος για τον οποίο τα παιδιά τα παρατούν είναι η αίσθηση πως δεν τα καταφέρνουν καλά στο άθλημά τους και νιώθουν λιγότερο ικανά από τους άλλους ή έχουν άσχημες εμπειρίες από έναν προπονητή ή έναν καθηγητή φυσικής αγωγής που τους έκανε να νιώσουν άσχημα
Εάν αλλάξουμε τη συμπεριφορά των προπονητών ώστε τα παιδιά να έχουν μεγαλύτερη θετική εμπειρία από τον αθλητισμό, μειώνονται οι προθέσεις των παιδιών να εγκαταλείψουν τις αθλητικές δραστηριότητες.
Το παραπάνω συμπέρασμα απορρέει από την έρευνα αθλητικών επιστημόνων του Πανεπιστημίου του Birmingham και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο πλαίσιο τετραετούς ερευνητικού προγράμματος, με τίτλο: «Προαγωγή της Φυσικής Δραστηριότητας των Νέων» (Promoting Adolescent Physical Activity-PAPA).
Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής στο ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Αθανάσιος Παπαϊωάννου, κατά τη διάρκεια της μελέτης, που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, σχεδόν 1400 αναπτυξιακοί προπονητές ποδοσφαίρου παρακολούθησαν διαδραστικά σεμινάρια στην Αγγλία, τη Γαλλία, τη Νορβηγία, την Ελλάδα και την Ισπανία, όπου διδάχθηκαν πώς θα μπορέσουν να δημιουργήσουν μια ατμόσφαιρα παρακίνησης που δημιουργεί περισσότερες ενδυναμωτικές εμπειρίες από τον αθλητισμό και τελικά θα ενθαρρύνει τα παιδιά να συνεχίσουν να συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες.
Με τη βοήθεια των ερευνητών από το Πανεπιστήμιο του Birmingham και από το Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αλλά και με την αρωγή των κατά τόπους Ομοσπονδιών Ποδοσφαίρου, οι προπονητές -σύμφωνα με τον καθηγητή- είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το Πρόγραμμα Ενδυνάμωσης του Κλίματος Ομάδας, ένα εκπαιδευτικό «πακέτο» που στηρίζεται σε θεωρητικό υπόβαθρο αλλά και σε ερευνητικά δεδομένα, δημιουργήθηκε από την καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Birmingham, Joan Duda και αναπτύχθηκε περαιτέρω για αναπτυξιακούς προπονητές ποδοσφαίρου που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα ΡΑΡΑ.
Οι προπονητές του προγράμματος ενθαρρύνθηκαν να αναπτύξουν καινούργιες πρακτικές ώστε να τις χρησιμοποιήσουν μέσα στο γήπεδο και να παρακινήσουν τα παιδιά δημιουργώντας μια αίσθηση καλών σχέσεων με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, παρέχοντάς τους αυτονομία και καλλιεργώντας μια αίσθηση ικανότητας και συμμετοχής όσον αφορά στην αθλητική δραστηριότητα που συμμετέχουν.
Προηγούμενα ερευνητικά δεδομένα υποστηρίζουν ότι τα παιδιά είναι πολύ πιθανότερο να εγκαταλείψουν τον αθλητισμό στις ηλικίες 10 έως 14 ετών. Συχνά, ο λόγος για τον οποίο τα παρατούν είναι η αίσθηση πως δεν τα καταφέρνουν καλά στο άθλημά τους και νιώθουν λιγότερο ικανά από τους άλλους ή έχουν άσχημες εμπειρίες από έναν προπονητή ή έναν καθηγητή φυσικής αγωγής που τους έκανε να νιώσουν άσχημα.
Ο Νταβίντ Βίγια, που ήταν ο πολυτιμότερος παίκτης του Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου το 2010 και είναι επιθετικός της Ατλέτικο Μαδρίτης, δέχτηκε να είναι ο Πρεσβευτής του Προγράμματος Ενδυνάμωσης του Κλίματος Ομάδας.
Στην Ελλάδα, οι προπονητές ποδοσφαίρου που εκπαιδεύτηκαν εγκωμίασαν την ποιότητα του προγράμματος εστιάζοντας ιδιαίτερα στην αναγκαιότητα συνέχειάς του με την εκπαίδευση όλων των Ελλήνων προπονητών αναπτυξιακών ομάδων αν είναι δυνατόν. «Αν κατορθώσουμε να κρατήσουμε τα παιδιά στον αθλητισμό αλλά και να εμπλέξουμε όλα τα Ελληνόπουλα σε κάποια μορφή οργανωμένης άθλησης, θα συμβάλλουμε κρίσιμα στην υγιή ανάπτυξή τους» υπογράμμισε ο κ. Παπαϊωάννου, υπεύθυνος υλοποίησης του προγράμματος στην Ελλάδα.
«Είμαστε αποφασισμένοι να το συνεχίσουμε τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα γι' αυτό όσοι επιθυμούν μπορούν να επισκεφτούν τις σχετικές ιστοσελίδες του τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του πανεπιστημίου Θεσσαλίας που αναφέρονται στο πρόγραμμα PAPA και να επικοινωνήσουν μαζί μας» πρόσθεσε.
Έως τώρα, τα προγράμματα εκπαίδευσης προπονητών, σύμφωνα με τον ίδιο, ασχολήθηκαν πολύ λίγο με το θέμα της παρακίνησης των συμμετεχόντων σε αθλητικές δραστηριότητες, έτσι οι ερευνητές του προγράμματος ελπίζουν ότι θεσμικοί παράγοντες αλλά και προγράμματα εκπαίδευσης προπονητών και καθηγητών φυσικής αγωγής θα υιοθετήσουν τις καινούργιες προπονητικές μεθόδους, που στηρίζονται σε θεωρητικό υπόβαθρο αλλά και σε ερευνητικά δεδομένα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου